Manual:Integrat/Contabilitate/Tipuri de documente si contari/Editare

De la Manual
Jump to navigation Jump to search

Prin intermediul acestei ferestre se adauga, modifica sau sterg tipuri de documente si contari.

Aplicatia pune la dispozitie un set de tipuri de documente si contari.

Adaugarea unui tip de document[modificare]

Aceasta actiune se realizeaza apeland functia F2 Adaugare. Se completeaza informatiile despre:

  • Tipul de document (Denumire)
  • Tabela
  • Fel document - o codificare a tipului de document pe care o regasiti afisata in diferite rapoarte
  • Ecran - fereastra in care puteti adauga un asfel de tip de document
  • Cont - un cont sau * atunci cand nu se specifica un cont anume
  • prin bifarea rubricii corespunzatoare, informatii despre tipul de document: factura, factura simplificata, autofacturare, bon fiscal, borderou, carnet
  • daca nu se factureaza - se bifeaza rubrica respectiva
  • daca este custodie - se bifeaza rubrica respectiva
  • calcul de TVA - daca se calculeaza TVA sau nu - se bifeaza rubrica respectiva

Se continua cu adaugarea unor reguli de contare

Adaugarea unor reguli de contare[modificare]

Adaugarea unei reguli de contare se face apeland functia F2 adaugare rand.

Apare o fereastra in care se completeaza:

  • Tip - selectie din lista: Normal, Stornare, Inchidere aviz
  • Cont - un cont anume sau *
  • Ordine - un numar de ordine in cadrul formulei
  • Debit - selectie din planul de conturi
  • Credit - selectie din planul de conturi
  • Formula de calcul - se completeaza cu campul in care se afla valoare dorita
  • Cont TVA (pentru achizitii)
  • Cont TVA (pentru vanzari/livrari)
  • Formula de calcul TVA - se completeaza cu campul in care se afla valoare de TVA dorita
  • TVA (D)ebit / (C)redit - selectie din lista (D, C)

Operatia se finalizeaza prin apelarea functie F5 Salvare sau apasarea butonului Salvare.

F6 Copiere tip document[modificare]

Prin intermediul acestei functii se poate copia un tip de document.

In pagina de Cautare:

  • se pozitioneaza mouse-ul pe documentul care se doreste sa fie copiat
  • se apeleaza functia F5 Selectare sau se apasa tasta Enter
  • se apeleaza functia F6 Copiere tip document

Documentul este copiat, inclusiv contarile declarate la documentul copiat.

Tipul de document pentru documentul copiat va fi ca cel al documentului copiat la care se adauga -X (ex: daca am copiat documentul AEVNE - Aviz de expeditie (nefacturabil), noul document va avea ca tip de document AEVNE-X)

Se revine in pagina de Cautare

  • se pozitioneaza mouse-ul pe documentul generat prin copiere
  • se apeleaza functia F5 Selectare sau se apasa tasta Enter
  • se apeleaza functia "F3 Modificare si se fac modificarite dorite
Este preferabil sa se modifice Tipul de document si Denumirea tipului de document ca lista de documente care se pot declara in fereastra respectiva sa fie clara.

Modificarea unui tip de document[modificare]

Aceasta operatie se face prin pozitionare pe respecticul document, selectarea lui si apelarea functiei F3 Modificare.

Modificarea unei reguli de contare se face prin pozitionarea mouse-ului pe regula care se vrea modificata si apelarea functiei F2 modificare rand.

Nu modificati Tipul de document daca aveti documente deja inregistrate pe acest tip.

Nu modificati alte informatii care pot influenta contarea (Calcul TVA) sau incadrarea intr-o anumita grupa in Declaratia 394.

Nu modificati contarea pentru anumite conturi daca aveti documente care au pozitii pentru acest cont.

O modificare la care nu se tine cont de cele mentionate mai sus poate avea un rezultat nedorit: in cazul deschiderii unei luni contabile anterioare se poate modifica Balanta de verificare.

Stergerea unui tip de document[modificare]

Aceasta operatie se face prin pozitionare pe respecticul document, selectarea lui si apelarea functiei F8 Stergere.

Stergerea unei reguli de contare se face prin pozitionarea mouse-ului pe regula care se vrea stearsa si apelarea functiei F8 stergere rand.

Nu stergeti acest Tip de document daca aveti documente deja inregistrate pe acest tip.

Nu stergeti contarea pentru anumite conturi daca aveti documente care au pozitii pentru acest cont.

O stergere la care nu se tine cont de cele mentionate mai sus poate avea un rezultat nedorit: in cazul deschiderii unei luni contabile anterioare se poate modifica Balanta de verificare.

Mesaj atentionare necontare[modificare]

La salvarea unui document poate sa apara mesajul "Acest document contine miscari care nu pot fi contate deoarece nu exista o regula de contare. Va rugam sa verificati 'Tipurile de contari' pentru acest document." urmat de informatii despre tipul de document, tipul de miscare (Normal, etc) si contul pentru care nu exista regula de contare, etc

Aceasta situatie se rezolva

  • adaugand o noua regula de contare in tipul de document respectiv si salvarea ei
  • revenire in fereastra in care s-a introdus documentul, selectarea functiei F3 Modificare urmata de selectarea functiei F5 Salvare. Aceasta operatie are ca efect generarea unei noi note contabile. Vizualizarea notei contabile se realizeaza prin apelarea functiei F5 Contari.

Nerezolvarea unei astfel de situatii are un rezultat nedorit: Balanta de verificare nu va avea informatii corecte.